• Vicente Garcia

ALBOPÀS, EL PRIMER FESTIVAL DE TEATRE DEDICAT A ALEXANDRE BALLESTER


La companyia de Teatre Ovnipresents, coneguda per obres com S’inunda Venècia o Sa Pesta 2020, està aconseguint fer-se el seu lloc dintre les arts escèniques del territori insular. Aquest any i coincidint amb l’any Ballester, la companyia s’atreveix amb un festival, més concretament, el primer Festival de Teatre Alexandre Ballester. Abans, però, aprofitarem aquesta oportunitat per conèixer qui hi ha darrere de tot això. Quedam a un cafè de Palma amb part de l’equip.



Potser Mola: Qui són Ovnipresents?


Bel Albertí: Ovnipresents som una companyia de teatre formada per Elisabet Palou, Joan Seguí, Miquel Mas Fiol i jo mateixa. Duim 7 anys fent feina junts i fins ara ens havíem dedicat a la producció d'espectacles de creació pròpia com per exemple S'Inunda Venècia.


Elisabet Palou: Fa cosa com d'un any ens vàrem començar a interessar pels autors mallorquins, volíem recuperar aquells textos que o bé mai varen ser representats o fa molt que varen ser pujats a un escenari. El primer de tots ha estat en Pere Capellà amb Sa Pesta 2020, que vàrem estrenar a finals de l'any passat.


P.M.: D’on surt aquesta necessitat?


Elisabet Palou: Això és cosa del nostre company Miquel Mas Fiol; Ell estudia Direcció i Dramatúrgia a l'Institut del Teatre de Barcelona. Allà va haver de fer una adaptació d'un text d'un autor català (L'Alegria que passa de Santiago Rusiñol) i es va adonar que així com a Catalunya tenen molt present la feina de recuperar els seus autors i adaptar-los, sembla que aquí, a les Illes Balears, això no interessa o no es fa gaire. Vàrem trobar que havíem de fer alguna cosa al respecte.


Bel Albertí: Va ser en llegir Sa Pesta de Pere Capellà que ens va ressonar molt, la qual cosa té certa ironia perquè encara no havia passat res de la COVID-19. Ens va semblar actual i amb molt de potencial. Així que no ho vàrem pensar més. També va influir que jo sóc d'Algaida i tenim bones relacions amb l'Ajuntament, és a dir, sabíem que d'una manera o una altra ens donarien el seu suport i vulguis o no, això contribueix. Com a companyia tenim clar que intentam que tots els nostres projectes tenguin un valor artístic, però que també siguin sostenibles econòmicament.


P.M.: Com arriba la idea de fer un Festival?


Elisabet Palou: Seguint el que deia na Bel; Jo sóc de sa Pobla i sé que el tema del teatre està un poc aparcat. Sí que tenim un Festival de Jazz i un altre de Poesia, però en el cas del teatre no hi havia ningú que l'englobàs del tot. En vista d'això i que justament enguany fan els deu anys de la mort d'Alexandre Ballester, li vàrem proposar a l'Ajuntament fer un festival per commemorar el seu aniversari. Record la reunió perfectament, va ser com una sinergia, li vàrem proposar aquesta idea i ells ens varen proposar que fossin nosaltres els directors del projecte i declarar d'aquesta manera l'any Ballester.

Bel Albertí: De fet, l'Ajuntament dur tot l'any fent un seguit d'activitats per preparar el poble. Així doncs quan arribi el Festival, que serà el plat fort, tu ja tenguis una informació que et faci veure totes les activitats i l'obra de manera diferent. Això també és interessant.


P.M.: Això de la sinergia és curiós. Com us plantejaveu vosaltres el Festival abans de saber si seria possible o no?


Elisabet Palou: Clar, nosaltres vàrem dir de fer un festival. No sabíem ni com ni què ni res, però sí que abans de començar a pensar com fer-ho, necessitàvem saber si era possible a nivell de producció, si comptàvem amb recolzament econòmic. L'ajuntament ens va dir que sí, que ens donaria un pressupost per això. Dos mesos després teníem la idea. Varen ser dos mesos intensos de pensar molt, d'idear com fer-ho.


Bel Albertí: Això sí, una cosa teníem clara: Havía d’incloure el poble, rescatar les arrels i elevar el teatre d’Alexandre Ballester. Sempre tenint en compte que partim d’un punt molt humil com a primera edició del Festival.


Elisabet Palou: Exacte. Per Alexandre Ballester el teatre havia de ser un teatre del poble i per al poble. És per això que no ens volíem oblidar de la seva realitat. Ara mateix Sa Pobla està en auge en temes de participació ciutadana, hi ha moltes associacions, col·lectius joves i és important que aquestes associacions tenguin veu i que per tant aquest festival fos per tothom. No només per gent que està acostumada a anar al teatre sinó per gent del mateix poble, que s’acostumi i comenci a moure’s.


Bel Albertí: Teníem clar que les rutes teatralitzades hi havien de ser tant sí com no. Perquè és una cosa que fa anys que feim amb Institucions públiques com el Consell de Mallorca i va molt bé perquè gent que no està avesada a anar al teatre s'hi acostumi i aprengui coses culturals. La idea és que hi hagi personatges de diferents obres d'Alexandre i es passegin pel cor del poble, per Albopàs.


P.M.: D’on surt el nom d’Albopàs?


Elisabet Palou: Albopàs és el món oníric que inventa Alexandre Ballester per sortir de la censura. És sa pobla a l'inrevés. Totes les seves obres estan situades a Albopàs. I quan pensàvem títols pel festival en un inici volíem que fos "Festival de Teatre d'Alexandre Ballester" però vam pensar que com que a nosaltres ens interessava que Sa Pobla jugués un paper actiu podríem convertir-la en Albopàs durant tres dies. A més sa pobla és molt gran, llavors intentarem centrar-mos en el cor de la vila perquè Alexandre Ballester també era cronista i li tenia molta estima al cor del poble, sa plaça com espai de vida. Per tant li volem donar vida al centre. Per exemple ara estam xerrant amb els bars directament per proposar maneres d'integrar-se.


P.M.: Quines seran les activitats d’aquest festival?


Bel Albertí: El festival consistirà en 3 activitats principals durant els dies 25, 26 i 27 de Juny: Primer unes rutes teatralitzades escrites i dirigides per Miquel Mas Fiol i interpretades per Lluís Oliver, Alba Flor, Lluís Garau i Ana Gago. Després un taller de lectures dramatitzades on participa el poble i per últim, la representació de l’obra inèdita L'única mort de Marta Cincinnati.


Elisabet Palou: Així com les rutes estan destinades a un públic més familiar, en el cas de les lectures que dirigim Bel Albertí i jo, ens plantejàvem donar l'oportunitat a tota aquella gent que té ganes d'experimentar amb el teatre, ho pugui fer a través de l'obra d'Alexandre Ballester. Farem una part teòrica i una part més pràctica on donarem eines bàsiques d'interpretació perquè se sentin còmodes.


Elisabet Palou: Tothom pot participar. De fet ja hem obert el termini. Es poden apuntar enviant un email a albopastfest@gmail.com i és gratuït. Són dos dies a la setmana durant el mes de Juny (Dimarts i Dijous).


Bel Albertí: La darrera activitat consisteix en l’adaptació d'una obra inèdita de l'autor, com és L'única mort de Marta Cincinnati. En aquest cas jo m’he encarregat de l’adaptació dramatúrgica i la direcció, Guillem Juaneda i Xavi Frau són els intèrprets i Joan Seguí i Sara Mingolla s’encarreguen de l’espai sonor. L’obra va guanyar el premi Born de Ciutadella i es va fer una lectura dramatitzada al Teatre Tantarantana de Barcelona, però es va quedar allà. Creim que agafant una obra inèdita també farà que molta gent se senti encuriosida i s'animi a anar al teatre.


Elisabet Palou: A més d’això comptam a la col·laboració d’Elisa Ballester, néta d’Alexandre Ballester, que fa tot el vestuari del festival i Sebastià Rigo a càrrec de la part audiovisual.


P.M.: Quins objectius teniu a llarg termini pel Festival?


Elisabet Palou: Ens agradaria que fos un festival de referència que reivindiqués les lletres mallorquines, sigui amb autors del passat o més contemporanis.


Bel Albertí: La nostra idea és que no quedi en Alexandre i ja està, és a dir, ell és el nostre pilar, però volem que si això segueix d'aquí a deu anys que de sobte es pugui presentar o representar una obra d'un autor contemporani, que hi hagi un poc de tot. Tant de bo cada vegada es vagi sumant més i més gent.


Elisabet Palou: Que defensi els autors d'aquí. Sembla que sempre estam mirant cap a Europa o cap a Catalunya quan aquí tenim autors prou interessants que molt possiblement estan enterrats o molt poca gent coneix.


P.M.: Per acabar, hem vist que heu iniciat una campanya de GofundMe.


Elisabet Palou: Des de la companyia, llençam aquesta campanya de mecenatge per obtenir una ajuda econòmica per la realització del muntatge. Tots els doblers que puguem aconseguir, es destinaran íntegrament a sustentar econòmicament el projecte, en l'escenografia, el vestuari i les despeses tècniques...


Bel Albertí: Al final som una companyia jove que està començant a realitzar les seves idees. És un festival petit i humil, però necessitam doblers per fer-ho possible. Així que tota aquella gent enamorada del teatre o de la literatura o que vulguin veure un altre aspecte d'Alexandre i ens vulgui ajudar serà molt benvingut.


D'esquerra a dreta: Joan Seguí, Elisabet Palou i Bel Albertí


El Festival es durà a terme els dies 25, 26 i 27 de Juny a Sa Pobla. Si aquesta entrevista us ha despertat ganes de saber més d’Alexandre Ballester, cal esmentar que els dies 4 i 5 de Juny tendrem l’oportunitat de veure “Siau-Benvingut” al Teatre Principal de Palma a càrrec de la cia.Galeria d'artefactes i persones.

84 vistas0 comentarios

Entradas Recientes

Ver todo